Ur föreställningen Maria Johansdotter som handlar om en transperson på 1700-talet. Foto av Josefin Wiklund.
Musikteater Unna gör minimalistiska musik- och berättarföreställningar med en scenberättare och en musiker på scen. Med storytelling, narrativ musik och gestaltning skapar de episka berättelser med ett tydligt samhällsengagemang.
Teatern bildades 2010 av scenberättaren Johan Theodorsson och musikern Anders Peev med en lust att berätta dramatiska berättelser från förr men med ett modernt innehåll. Musikteater Unna spelar föreställningar för vuxna, barn och ungdomar. Vi spelar i skolor, på teatrar, festivaler och andra scener.
Musikteater Unna har sin bas i Sörmland och Stockholm men spelar och turnerar i hela Sverige. Vi har även fått förmånen att framträda vid flera internationnella berättarfestivaler, bla i Förenade Aramemiraten, Rom, Oslo, Paris, Amsterdam, Alden Biesen, Helsingfors och Bolzano.
Musikteater Unna spelar minimalistiska föreställningar som levererar episka berättelser med ett tydligt samhällsengagemang. Vi arbetar med olika sceniska uttryck: scenberättande, gestaltning, dramatisk narrativ musik och improviserad dramatisk tajming. Vi jobbar efter ett manus bestående av både regisserade och improvisatoriska delar, både i berättandet och musiken.
I scenberättande är grunden det muntliga berättandet som skapar scener som inte begränsas av tid, rum, scenografi och antal karaktärer. För att skapa variation blandar vi det muntliga berättandet med teatergestaltning som sätter emfas på utvalda scener med skriven dialog.
Dramatisk narrativ musik är specialkomponerad musik som förknippas med tex en karaktär eller en plats och används för att berätta något som inte förmedlas till publiken genom scenberättandet.
Improviserad dramatisk tajming innebär att musikern och berättaren lyssnar på varandra och tillsammans skapar dramatiska kurvor genom att mötas på bestämda synkpunkter i den dramatiska strukturen.
Foto: Jens Mohr
Johan Theodorsson
Scenberättare, skådespelare, manusförfattare och konstnärligt ansvarig för Musikteater Unna.
Johan har arbetat som scenberättare i olika scenkonstellationer i över 20 år och berättar i alla genrer; sagor, skrönor, sägner, historiska berättelser eller självskrivet med ett starkt samhällsengagemang. På scen rör sig Johan inom olika genrer och uttryck såsom storytelling, skådespeleri och musik. Hans dramaturgiska inspiration kommer ofta från fantasy och äventyrsberättelser. Han är en internationellt erkänd scenberättare som uppträtt på festivaler i hela Europa. Johan driver även företaget Fantasiförmedlingen.
Läs mer på www.johantheodorsson.com eller www.fantasiformedlingen.se
Foto: Johan Westin
Anders Peev
Musiker, kompositör, ljudkonstnär och konstnärligt ansvarig för Musikteater Unna.
Anders är yrkesverksam teater- och filmmusikkompositör sedan 2007 och har komponerat och framfört all musik till Musikteater Unnas föreställningar sedan starten 2011. Hans spelar tenor-nyckelharpa, kontrabasnyckelharpa, basmandora och elgitarr.
Anders driver Nanoq recordings och spelar med folkmusikduon Anda, Hakan Vreskala och Nina Nordvall Vahlberg.
Läs mer på www.anderspeev.com.
Mette af Klint
Producent
Mette har arbetat som producent för en rad fria musik- och operagrupper i Sverige och utomlands. Hon har även arbetat med relaterade projekt som Kulturskoledagarna, senast på Kulturrådet. 2007 var hon med och startade gruppen Operaimprovisatörerna som hon också producerar. Som operasångerska har hon sjungit roller på de flesta av Sveriges operahus.
Läs mer på www.operaimprovisatorerna.se
Muntligt berättande är en viktig del av Musikteater Unnas konstnärliga inriktning. Det är en konstnärsform som funnits sedan sedan människan började kommunicera och är till stora delar improviserad. Istället för att lära sig en text utantill lär man sig en storyline som finns i den berättelse man ska framföra. Det finns många sätt att beskriva hur man gör, ett är att man hoppar mellan öar där öarna är det viktigaste i din storyline. Mellan och runt öarna använder man sina egna ord, improviserar. I dagens samhälle finns muntligt berättande i många former och inriktningar.
Material
Det som berättas kan tex vara folksagor, myter, sägner,egenkomponerade manus, historiska berättelser eller livsberättelser. Det kan vara en ensam berättare som berättar på ett bibliotek men det kan också vara regisserade föreställningar med musik, scenografi och ljus. Det är framförallt med det sistnämnda som Musikteater Unna jobbar.
Berättande på scenen - scenberättande
Den muntliga berättaren kallas scenberättare när hon framför en föreställning på en scen. Scenberättaren kan ta tre positioner på scen och vandrar fritt mellan dessa positioner. Ibland är det flytande vilken position berättaren befinner sig i och hoppen mellan positionerna kan gå väldigt fort. Det här är positionerna.
1. Att berätta - Grundpositionen när handlingen förs framåt, oftast i 3:e person. Berättaren kan flytta handlingen både i tid och rum eller beskriva saker och stämningslägen.
2. Att gestalta - Här går berättaren in i en roll. Det kan vara en kort mikrogestaltning som tex när rösten förändras när man möter en karaktär i berättelsen. Eller ren teatergestaltning där berättaren för en stund blir en figur i dramat. Skillnaden mot mer traditionell teater är att i scenberättande kan gestaltningen övergå i muntligt berättande, ibland sekundsnabbt, för att sedan återgå till gestaltning. Det skiftar konstant under våra föreställningar. Gestaltningen kan vara så kort som en replik. Men det kan också vara en hel scen mellan olika karaktärer i dramat.
3. Att vara sig själv - Denna position kan tex användas för att kommunicera med publiken dvs ställa sig vid sidan av det man berättar. För att ställa en fråga: Gjorde Rödluvan rätt som vek av från vägen?
Teatercentrum är den fria teaterkonstens företrädare i Sverige. Vi ska vara en stark röst för de grupper, individer och konstellationer som utövar fri teaterkonst.
Scensverige är en organisation verkar för att främja den svenska scenkonstens utveckling och utöka de internationella relationerna genom samarbete och idéutbyte samt genom att sprida kunskap och information inom scenkonsten.
The Federation of European Storytelling, FEST, is a European network of organizations and associations active in the field of storytelling.
The FEST network aims to empower the world of storytelling in Europe through sharing, learning and relationship building.
Konspiration!, Kallocain och Balkan Epic produceras med stöd av Kulturrådet.
Kallocain och Två systrar produceras med stöd av Musikverket.
En bit av mig är producerad med stöd av Kulturbryggan.
Konstnärsnämnden har gett oss stöd så vi kunnat åka på berättarfestivaler i Rom, Dubai och Bolzano.
Konspiration! produceras med stöd av Stockholm stad.
Maria Johansdotter producerades med stöd av Stockholms stad.