OM MUSIKTEATER UNNA

Maria%20Johansdotter2

Ur föreställningen Maria Johansdotter som handlar om en transperson på 1700-talet. Foto av Josefin Wiklund.

Musikteater Unna gör minimalistiska musik- och berättarföreställningar med en scenberättare och en musiker på scen. Med storytelling, narrativ musik och gestaltning skapar de episka berättelser med ett tydligt samhällsengagemang.

Teatern bildades 2010 av scenberättaren Johan Theodorsson och musikern Anders Peev med en lust att berätta dramatiska berättelser från förr men med ett modernt innehåll. Musikteater Unna spelar föreställningar för vuxna, barn och ungdomar. Vi spelar i skolor, på teatrar, festivaler och andra  scener. 

Musikteater Unna har sin bas i Sörmland och Stockholm men spelar och turnerar i hela Sverige. Vi har även fått förmånen att framträda  vid flera internationnella berättarfestivaler, bla i Förenade Aramemiraten, Rom, Oslo, Paris, Amsterdam, Alden Biesen, Helsingfors och Bolzano.

BorasPride
En av flera pridefestivaler som vi spelat Maria Johansdotter på, denna gång Borås Pride 2018. Vi har spelat föreställningen över 300 gånger både i Sverige och utomlands.

Ett högst lyckosamt möte i en tunnelbanevagn

Hösten 2009 möttes Johan Theodorsson och Anders Peev på tunnelbanans röda linje på väg söderut. Det var tidigt på morgonen och Anders skulle till Liljeholmen och undervisa på Scengymnasiet i Skärholmen. Johan skulle till Vårby gård och leda drama i förskolan. Anders kände igen Johan då de spelat tillsammans i Woyzeck på studentteateatern där han gjort titelrollen 1995 på Blå Teatern på Skeppsholmen. Anders spelade nyckelharpa i samma föreställning. 

På dessa 20  minuter tillsammans på tunnelbanan började de prata om muntligt berättande. Anders hade sett en magisk musik- och 

berättarföreställning som hette Getaren. Det var hans musikerkollegor, Daniel Fredriksson och Daniel Pettersson, som gjorde en synnerligen musikalisk berättarteater av en sägen från Västerbotten. Johan blev fascinerad och innan det var dags att skiljas berättade han att han som dramapedagog i förskolan dagligdags använde sig av muntligt berättande. Dessutom hade han under sommaren 2009  gjort sin första berättarföreställning, Gotländska sägner på Bottarvegården på Storsudret på Gotland. Till slut var tåget framme i Skärholmen men innan de skildes åt bestämde sig Johan och Anders för att ha ett möte tillsammans. Kanske kunde de göra något tillsammans? Kanske något kreativt? Ja, resten är faktiskt historia.

Stang
KallJorgen4
Från vår föreställning Kallocain som vi spelade i juli-augusti 2019 på Gotland.

Föreställningar 2010-2022

• I september 2023 hade vi premiär på Två systrar. Två Systrar är en föreställning om två systrars kärleksrivalitet som slutar i mord. Föreställningen baseras på folksagor och medeltida ballader med nyskriven och traditionell musik för två nyckelharpor och sång.

• I september 2022 hade vi premiär på Balkan Epic. En sann berättelse om musikern Anders Peevs pappa, mördaren och småbarnsföräldern Strahil Peev. En föreställning om att förstå krigets mekanismer med episk folkmusik från Balkan och Sverige.

• I juli 2019 hade vi premiär på Kallocain av Karin Boye i det makalöst vackra Hide kalkbrott på Gotland. Dystopin om sanningsdrogen som ger världsstaten kontroll över medborgarnas tankar gestaltas på scen av en skådespelare och ett sammanbitet metalband.

• I december 2018 hade vi premiär på Konspiration! på 4:e teatern i Västerås. Två journalister skapar en helt ny konspirationsteori om mobilavlyssning men tappar helt greppet i denna thrillerliknande föreställning.

• 2017 började vi ett samarbete med folkmusikduon Anda. Det resulterade i en musikalisk berättarföreställning om vår mest älskade psalmförfattarinna Lina Sandell. Föreställningen heter Ett ögonblick i sänder.

• 2015 tog vi fram Hjärtat har sin egen plånbok tillsammans med skådespelerskan Harleen Kalkat. Föreställningen handlar om ett möte mellan tiggerskan Emina från Kosovo och den homosexuelle läkemedelsförsäljaren Jonatan.

• 2015 hade vi också premiär på Häxorna som handlar om en ensam flicka som utmanar makten under häxprocesserna i Ångermanland på 1600-talet. Föreställningen baseras på historiska källor.

• Vår största succé Maria Johansdotter har spelats över 150 gånger sedan premiären 2012 på Stockholm pride. Det är en sann historia om en transperson som levde i Karl XIIs Sverige och baseras på rättegångsprotokoll från 1705 och 1706.

• Vår första föreställning Skogens hjärta (2010) var en barnföreställning och handlade om miljöfrågor.

Stang

VILKA ÄR VI?

Johan

Foto: Jens Mohr

Johan Theodorsson
Scenberättare, skådespelare, manusförfattare och konstnärligt ansvarig för Musikteater Unna. 

Johan har arbetat som scenberättare i olika scenkonstellationer i över 20 år och berättar i alla genrer; sagor, skrönor, sägner, historiska berättelser eller självskrivet med ett starkt samhällsengagemang. På scen rör sig Johan inom olika genrer och uttryck såsom storytelling, skådespeleri och musik. Hans dramaturgiska inspiration kommer ofta från fantasy och äventyrsberättelser. Han är en internationellt erkänd scenberättare som uppträtt på festivaler i hela Europa. Johan driver även företaget Fantasiförmedlingen.

Läs mer på www.johantheodorsson.com eller www.fantasiformedlingen.se

DBP%202

Foto: Johan Westin

Anders Peev
Musiker, kompositör, ljudkonstnär och konstnärligt ansvarig för Musikteater Unna.

Anders är yrkesverksam teater- och filmmusikkompositör sedan 2007 och har komponerat och framfört all musik till Musikteater Unnas föreställningar sedan starten 2011. Hans spelar tenor-nyckelharpa, kontrabasnyckelharpa, basmandora och elgitarr.

Anders driver Nanoq recordings och spelar med folkmusikduon Anda, Hakan Vreskala och Nina Nordvall Vahlberg.

Läs mer på www.anderspeev.com.

Mette

Mette af Klint
Producent 

Mette har arbetat som producent för en rad fria musik- och operagrupper i Sverige och utomlands. Hon har även arbetat med relaterade projekt som Kulturskoledagarna, senast på Kulturrådet. 2007 var hon med och startade gruppen Operaimprovisatörerna som hon också producerar. Som operasångerska har hon sjungit roller på de flesta av Sveriges operahus.

Läs mer på www.operaimprovisatorerna.se

VÅRT KONSTNÄRLIGA KONCEPT

Musikteater Unna spelar minimalistiska föreställningar som levererar episka berättelser med ett tydligt samhällsengagemang. Vi  arbetar med olika sceniska uttryck: scenberättande, gestaltning, dramatisk narrativ musik och improviserad dramatisk tajming. Vi jobbar efter ett manus bestående av både regisserade och improvisatoriska delar, både i berättandet och musiken.

I scenberättande är grunden det muntliga berättandet som skapar scener som inte begränsas av tid, rum, scenografi och antal karaktärer. För att skapa variation blandar vi det muntliga berättandet med teatergestaltning som sätter emfas på utvalda scener med skriven dialog.

Dramatisk narrativ musik är specialkomponerad musik som förknippas med tex en karaktär eller en plats och används för att berätta något som inte förmedlas till publiken genom scenberättandet.

Improviserad dramatisk tajming innebär att musikern och berättaren lyssnar på varandra och tillsammans skapar dramatiska kurvor genom att mötas på bestämda synkpunkter i den dramatiska strukturen.

VAD ÄR MUNTLIGT BERÄTTANDE?

JoADubai2

Muntligt berättande är en viktig del av Musikteater Unnas konstnärliga inriktning. Det är en konstnärsform som funnits sedan sedan människan började kommunicera och är till stora delar improviserad. Istället för att lära sig en text utantill lär man sig en storyline som finns i den berättelse man ska framföra. Det finns många sätt att beskriva hur man gör, ett är att man hoppar mellan öar där öarna är det viktigaste i din storyline. Mellan och runt öarna använder man sina egna ord, improviserar. I dagens samhälle finns muntligt berättande i många former och inriktningar.


Läs mer

Material
Det som berättas kan tex vara folksagor, myter, sägner,egenkomponerade manus, historiska berättelser eller livsberättelser. Det kan vara en ensam berättare som berättar på ett bibliotek men det kan också vara regisserade föreställningar med musik, scenografi och ljus. Det är framförallt med det sistnämnda som Musikteater Unna jobbar. 
 
Berättande på scenen - scenberättande

Den muntliga berättaren kallas scenberättare när hon framför en föreställning på en scen. Scenberättaren kan ta tre positioner på scen och vandrar fritt mellan dessa positioner. Ibland är det flytande vilken position berättaren befinner sig i och hoppen mellan positionerna kan gå väldigt fort. Det här är positionerna.

1. Att berätta - Grundpositionen när handlingen förs framåt, oftast i 3:e person. Berättaren kan flytta handlingen både i tid och rum eller beskriva saker och stämningslägen.  

2. Att gestalta - Här går berättaren in i en roll. Det kan vara en kort mikrogestaltning som tex när rösten förändras när man möter en karaktär i berättelsen. Eller ren teatergestaltning där berättaren för en stund blir en figur i dramat. Skillnaden mot mer traditionell teater är att i scenberättande kan gestaltningen övergå i muntligt berättande, ibland sekundsnabbt, för att sedan återgå till gestaltning. Det skiftar konstant under våra föreställningar. Gestaltningen kan vara så kort som en replik. Men det kan också vara en hel scen mellan olika karaktärer i dramat. 

3. Att vara sig själv - Denna position kan tex användas för att kommunicera med publiken dvs ställa sig vid sidan av det man berättar. För att ställa en fråga: Gjorde Rödluvan rätt som vek av från vägen?

MEDLEMSKAP

Teatercentrum_logotype

Teatercentrum är den fria teaterkonstens företrädare i Sverige. Vi ska vara en stark röst för de grupper, individer och konstellationer som utövar fri teaterkonst.

fest_logo text_250%20trasparente

The Federation of European Storytelling, FEST,  is a European network of organizations and associations active in the field of storytelling.
The FEST network aims to empower the world of storytelling in Europe through sharing, learning and relationship building.

STÖD

kulturradet_logo

Konspiration!, Kallocain och Balkan Epic produceras med stöd av Kulturrådet.

logga_musikverket

Balkan Epic, Kallocain och Två systrar produceras med stöd av Musikverket. 

GIF_Kulturbryggan_150mm_72dpi

En bit av mig är producerad med stöd av Kulturbryggan. 

KON_logotype_standard_72dpi

Konstnärsnämnden har gett oss stöd så vi kunnat åka på berättarfestivaler i Rom, Dubai och Bolzano.

MedstodavStockholmsstad_digital_svart_text

Konspiration! produceras med stöd av Stockholm stad.
Maria Johansdotter producerades med stöd av Stockholms stad.

Stöd

Följande stödjer Musikteater Unnas scenkonst med generösa bidrag:

kulturradet_logologga_musikverketGIF_Kulturbryggan_150mm_72dpiKON_logotype_standard_72dpiMedstodavStockholmsstad_digital_svart_textlogo%20creative%20europeAxsonJohnsons 2langmanska

Medlemsskap

Teatercentrum_logotypefest_logo text_250%20trasparente

Kontakt

BOKNING OCH INFO
Anders Peev
070-405 04 48
info@musikteaterunna.se

Följ oss på 

Facebook
Youtube